Teatr

7.12.2020

Kilka spraw „technicznych” czyli jakie znaczenie ma dla nas aparat mowy….

Kochani, każdy dobry aktor musi zadbać o swoje narzędzia pracy… W tym zawodzie podstawowym narzędziem pracy jest aparat mowy. Dlatego też na naszych poniedziałkowych zajęciach tj. 7.12 o g. 13:00 dowiecie się więcej na temat jego budowy oraz przeprowadzimy kilka ćwiczeń, które pomogą nam go usprawnić. Poniżej link do naszego spotkania.

Karolina Marcjanik – Ogonek is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

https://us05web.zoom.us/j/81524574255?pwd=d0FaRXB1UkZtSWgvK0FsR3ZNZ0hJQT09

Wszystkich chętnych serdecznie zapraszam!

Przegląd świątecznych filmów 😊

Moi Drodzy, święta tuż, tuż… Dlatego też w najbliższe poniedziałki tj. 7 i 14.12 o g. 13:45 zapraszam Was na przegląd świątecznych filmów. W programie zajęć mamy różnego rodzaju ciekawostki na temat takich produkcji jak „Kevin sam w domu”, „Święty Mikołaj”, „Opowieść wigilijna”. Link do najbliższego spotkania znajduje się poniżej:

https://us05web.zoom.us/j/87883159832?pwd=NXZmSmFqeXNOVWpubEc5SkRaQjZMUT09

Serdecznie zapraszam!

27.11.2020

Warsztat wybitnego recytatora

Moi Drodzy! Chciałabym Wam dać kilka wskazówek dotyczących dobrej recytacji. Na naszych zajęciach teatralnych wielokrotnie posługujemy się słowem. Dobrze byłoby, aby to słowo ładnie brzmiało w naszych ustach. Aby tak się stało należy pamiętać o kilku ważnych rzeczach:

  1. Odpowiedni dobór repertuaru! Wybierz swój tekst tak, abyś go rozumiał i aby odpowiadał twoim zainteresowaniom. Jednym słowem, abyś CZUŁ to, co recytujesz.
  2. W recytacji niezwykle ważne jest, aby zwracać uwagę na ZNAKI INTERPUNKCYJNE. Kropka oznacza zwykle dłuższą pauzę, wymaga obniżenia tonu głosu, przecinek lub średnik powoduje natomiast krótsze zawieszenie głosu.
  3. Recytując NIE NADUŻYWAJ GESTYKULACJI.
  4. Nieustannie pracuj nad DYKCJĄ. Ćwicz staranne wymawianie wszystkich głosek, poprawne akcentowanie sylab, właściwe tempo mowy. To wszystko składa się na twoją dykcję!
  5. UCZ SIĘ OD NAJLEPSZYCH. Słuchaj nagrań np. wierszy, recytowanych przez profesjonalnych aktorów. A najlepiej zacznij od zaraz 😉 Pod poniższym linkiem znajdziesz wiersz J. Brzechwy „Kaczka dziwaczka” przeczytany przez znanego aktora. Sam sprawdź którego 😉

https://www.youtube.com/watch?v=8vLLT6YIoFw

Wszystkie zainteresowane osoby zapraszam dziś do wspólnych ćwiczeń na platformie ZOOM o g. 13:00.

https://us05web.zoom.us/j/84762389328?pwd=Sys2TDRzd0tDVm04amo0VGVIWlh5UT09

26.06.2020

Moi Drodzy, zapraszam Was do obejrzenia przedstawienia „Gdzie jest Zbyszek” zrealizowanego przez teatr „Autorów”. Mam nadzieję, że po trudach całego roku szkolnego zaproponowany Wam spektakl będzie dla Was miłym odprężeniem.

https://iteatr.tvp.pl/48379636/gdzie-jest-zbyszek-teatr-autorow-szkola-podstawowa-nr-61-im-ken-w-poznaniu

Udanych wakacji i do zobaczenia we wrześniu 😊

19.06.2020

Kochani, z uwagi na fakt, że w okresie czerwcowym zwykle mieliśmy konkurs recytatorski wierszy Jana Brzechwy, chciałabym dziś zaprosić Was do próby recytacji wiersza „Na straganie”. Jest to doskonały wiersz, aby poćwiczyć dykcję oraz umiejętności modulowania głosu na potrzeby dabbingu.

Spróbujcie „podłożyć” głos pod cebulę, kalarepę oraz inne warzywa.

Na stra­ga­nie w dzień tar­go­wy
Ta­kie sły­szy się roz­mo­wy:

„Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więd­nie, pa­nie ko­prze.”

„Cóż się dzi­wić, mój szczy­pior­ku,
Leżę tu­taj już od wtor­ku!”

Rze­cze na to ka­la­rep­ka:
„Spójrz na rze­pę – ta jest krzep­ka!”

Groch po brzusz­ku rze­pę kle­pie:
„Jak tam, rze­po? Co­raz le­piej?”

„Dzię­ki, dzię­ki, pa­nie gro­chu,
Ja­koś żyje się po tro­chu.

Lecz pie­trusz­ka – z tą jest go­rzej:
Bla­da, chu­da, spać nie może.”

„A to fe­ler” –
Wes­tchnął se­ler.

Bu­rak stro­ni od ce­bu­li,
A ce­bu­la doń się czu­li:

„Mój Bu­ra­ku, mój czer­wo­ny,
Czy­byś nie chciał ta­kiej żony?”

Bu­rak tyl­ko nos za­ty­ka:
„Niech no pani prę­dzej zmy­ka,

Ja chcę żonę mieć bu­ra­czą,
Bo przy pani wszy­scy pła­czą.”

„A to fe­ler” –
Wes­tchnął se­ler.

Na­raz sły­chać głos fa­so­li:
„Gdzie się pani tu gra­mo­li?!”

„Nie bądź dla mnie taka wiel­ka” –
Od­po­wia­da jej bruk­sel­ka.

„Wi­dzie­li­ście, jaka krew­ka!” –
Za­pe­rzy­ła się mar­chew­ka.

„Niech roz­są­dzi nas ka­pu­sta!”
„Co, ka­pu­sta?! Gło­wa pu­sta?!”

A ka­pu­sta rze­cze smut­nie:
„Moi dro­dzy, po co kłót­nie,

Po co wa­sze swa­ry głu­pie,
Wnet i tak zgi­nie­my w zu­pie!”

„A to fe­ler” –
Wes­tchnął se­ler.

Życzę Wam miłej zabawy! 😊

10.06.2020

Kochani, serdecznie Was zapraszam do obejrzenia widowiska teatralnego pt.
„Piękna i bestia” wystawionego przez Miejski Dom Kultury w Łańcucie.

https://www.youtube.com/watch?v=1wvvSSSk_Dk

Po obejrzeniu przedstawienia odpowiedzcie na poniższe pytania:

1. Jak oceniacie scenografię? Czy może ona zaciekawić widza?

2. Jak oceniacie układy taneczne oraz elementy muzyczne wykorzystane podczas przedstawienia?

3.  Jaką rolę w przedstawieniu pełni tzw. gra świateł?  W jakich momentach następuje zmiana oświetlenia? Czy ma to jakieś znaczenie podczas odbioru tej sztuki przez widza?

29.05.2020

 

Warsztat dobrego mówcy!

 

Moi Drodzy, dziś chciałabym Was zaprosić do wysłuchania „Szkolnych Przygód Pimpusia Sadełko” Marii Konopnickiej.

https://www.youtube.com/watch?v=3Mmbfrphy_A

Po wysłuchaniu bajki odpowiedzcie na poniższe pytania: 

1.Czy Pimpuś Sadełko miał rodzeństwo?

2.Jak sobie radził w szkole?

3.Jakie poznaliście jego przygody? 

 

Następnie wczujcie się w rolę Pimpusia Sadełko i spróbujcie wygłosić jego przemówienie w obronie swojej i kolegów, kiedy to wpadli do kuchni pani Piętki chcąc wykraść jakieś smakołyki. Wygłaszając przemówienie pamiętajcie o powadze sytuacji, w której znaleźli się Pimpuś Sadełko i jego kompania. Znajdźcie argumenty, które mogłyby być usprawiedliwieniem dla kotków.  Użyjcie ich w swojej mowie. 

 

 

21.05.2020

 

Kochani, w tym tygodniu zapraszam Was do przećwiczenia trudnej sztuki recytacji. Jak wiecie, aby być dobrym recytatorem trzeba przede wszystkim rozumieć tekst, po który sięgnęliśmy. Nie bez znaczenia jest także umiejętność poprawnego artykułowania i intonowania. Pod poniższym linkiem znajdziecie najważniejsze wskazówki, które pomogą Wam stać się świetnymi mówcami lub wybitnymi recytatorami.

https://www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwko

Mam nadzieję, że ćwiczenia, które znaleźliście pod powyższym linkiem znacznie usprawniły Wasze narządy mowy. Z tego też względu teraz chciałabym zaprosić Was do recytacji znanego wiersza Aleksandra Fredry „Małpa w kąpieli”. Spróbujcie przeczytać ten wiersz bardzo powoli, zwracając uwagę na każde słowo. Wykorzystajcie do tego ćwiczenia lusterka, po to, aby widzieć jak układają się wasze usta i język podczas artykułowania poszczególnych wyrazów.

Aleksander Fredro

„Małpa w kąpieli”

Rada małpa, że się śmieli,
Kiedy mogła udać człeka,
Widząc panią raz w kąpieli,
Wlazła pod stół – cicho czeka.
Pani wyszła, drzwi zamknęła;
Małpa figlarz – nuż do dzieła!
Wziąwszy pański czepek ranny,
Prześcieradło
I zwierciadło –

Szust! Do wanny.
Dalej kurki kręcić żwawo!
W lewo, w prawo,
Z dołu, z góry,
Aż się ukrop puścił z rury.
Ciepło – miło – niebo – raj!
Małpa myśli: „W to mi graj!”
Hajże! – kozły, nurki, zwroty,
Figle, psoty,
Aż się wody pod nią mącą!
Ale ciepła coś za wiele…
Trochę nadto… Ba, gorąco!…
Fraszka! – Małpa nie cielę,
Sobie poradzi:
Skąd ukrop ciecze,
Tam palec wsadzi.
„Aj! Gwałtu! Piecze!”
Nie ma co czekać,
Trzeba uciekać!
Małpa w nogi
Ukrop za nią – tuż, tuż w tropy,
Aż po progi.
Tu nie żarty – parzy stopy…
Dalej w okno… Brzęk! Uciekła!
Że tylko palce popiekła,
Nader szczęśliwa. –
Tak to zwykle w życiu bywa.

 

A pod poniższym linkiem znajdziecie przykładowy sposób recytacji  „Małpy w kąpieli”. Mam nadzieję, że się Wam on spodoba 😊

https://www.youtube.com/watch?v=F6t1KVeJ19M

 

 

15.05.2020

 

Moi Drodzy, teatr to miejsce, w którym spotykają się ze sobą przeróżne talenty. My podczas naszych zajęć, staramy się rozwijać głównie zdolności aktorskie. Niemniej jednak musimy pamiętać, że teatr to nie tylko gra aktorska. Nad każdym przedstawieniem pracuje wiele osób, które w swojej pracy wykorzystują zdolności plastyczne, literackie i  manualne. Dziś chciałabym Was zaprosić do obejrzenia krótkiego filmiku zatytułowanego „Jak powstaje spektakl teatralny”. Będzie to małe podsumowanie Waszej wiedzy o teatrze i mam nadzieję, że ciekawa inspiracja do twórczej pracy 😉

                           https://www.youtube.com/watch?v=TkBHN9TYP-0

Zadania na dziś 😊

Kochani, jestem świadoma, że wśród nas są osoby, które wolą pisać i takie, które wolą rysować. Z tego względu dzisiejsze zadanie podzieliłam na dwie kategorie.

Kategoria nr 1 czyli dla tych, którzy wolą PISAĆ

Spróbuj napisać krótki scenariusz przedstawienia, którego główną bohaterką będzie wróżka Grażyna 😊

Kategoria nr 2 czyli dla tych, którzy wolą RYSOWAĆ

Spróbuj narysować projekty strojów dla Czerwonego Kapturka i jego babci. Puść wodzę fantazji. Twoja wizja może być dostosowana zarówno do wymagań dzisiejszych trendów, jak i może nawiązywać do mody z innych epok.

Miłej zabawy 😊

05.05.2020

Calineczka w wykonaniu teatru „Piccolo”

Moi Drodzy, serdecznie zapraszam Was do obejrzenia spektaklu „Calineczka” (link pod opisem). W trakcie przedstawienia zostanie opowiedziane Wam w jaki sposób uzyskuje się w teatrze różnego rodzaju efekty, np. dźwiękowe czy świetlne. Ponad to dowiecie się m.in. jaką rolę w spektaklu pełni uwertura, co jest elementem scenografii oraz jakie ważne zadanie pełnią kulisy.

PYTANIA ZA STO PUNKTÓW 😊

Co to są paludamenty?

Czym się różni pacynka od marionetki?

https://www.youtube.com/watch?v=hVY3OkB6ew4&t=657s

30.04.2020

„Latający kufer” i teatr od kulis

Moi Drodzy, chciałabym Was serdecznie zaprosić do wysłuchania baśni H.Ch. Andersena „Latający kufer”. Historię tego tajemniczego przedmiotu opowie Wam Grzegorz Feluś – aktor teatru „Lalka” (link poniżej)

Po wysłuchaniu baśni zastanówcie się, który jej moment jest momentem kulminacyjnym. Następnie spiszcie na kartce jakie rekwizyty byłyby Wam potrzebne do odtworzenia tej najważniejszej sceny z baśni. Następnie pomyślcie o kostiumach aktorów. Jak sobie je wyobrażacie? A może posiadacie w swojej garderobie coś odpowiedniego do tej scenki? Jednym słowem zabawcie się w scenografów i kostiumografów. Miłej zabawy 😊

 15.04.2020

„Sierotka Marysia w krainie baśni”
Zachęcam wszystkich uczestników zajęć teatralnych do zapoznania się z przedstawieniem „Sierotka Marysia w krainie baśni”. Aktorzy spektaklu to w ogromnej mierze Wasi rówieśnicy, a że bardzo często uczymy się poprzez naśladownictwo, warto przyjrzeć się ich grze. Zaproponowane Wam przedstawienie łączy ze sobą wiele motywów baśniowych, z którymi zapoznaliście się już w trakcie zajęć teatralnych. Jest też bardzo interesującym ukazaniem historii sierotki Marysi – znanej bohaterki utworu Marii Konopnickiej. Przedstawienie to będzie także dla Was miłym wspomnieniem ulubionych świąt
Zadania na szóstkę:-) 
1. Ile motywów z różnych bajek zostało zamieszczonych w tym przedstawieniu?
2. W których momentach przedstawienia widz staje się poniekąd aktorem? 

Teatr

Serdecznie zachęcam wszystkich wychowanków Ogniska od obejrzenia scenicznej adaptacji wierszy Jana Brzechwy, dostępnej pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=z3RigytD_xk

„Towarzystwo Pana Brzechwy” to nie tylko możliwość zapoznania się z twórczością tego wspaniałego poety, ale także okazja do przyjrzenia się świetnej kreacji aktorskiej Jacka Wójcickiego, Jerzego Treli i wielu innych aktorów. Przedstawienie to pozwoli również naszym wychowankom przyjrzeć się dziecięcej grze aktorskiej w profesjonalnym spektaklu.