"ŚLADAMI JANUSZA KORCZAKA"
Załącznik do uchwały Nr 3/2022 Rady Pedagogicznej OPP „175”z dnia 13 września 2022r
PROGRAM INNOWACYJNY
Ogniska Pracy Pozaszkolnej „175” w Warszawie
w roku szkolnym 2022/23
pt.: „Śladami Janusza Korczaka”
Autorka programu: mgr Katarzyna Andrzejewska – instruktor koła turystycznego w Ognisku Pracy Pozaszkolnej „175” w Warszawie.
Motto: Warszawa jest moja i ja jestem jej – powiem więcej: jestem nią Janusz Korczak „Pamiętnik”
WSTĘP
Inspiracją do opracowania innowacji pt. Śladami Janusza Korczaka stała się prośba uczestników koła turystycznego, by przygotować spacer dotyczący patrona ich szkoły Janusza Korczaka. Kolejną motywacją była 80 rocznica śmierci Starego Doktora, która przypada w tym roku oraz lektura jego biografii, pamiętnika i książek. Mottem mojego programu są słowa samego Korczaka Warszawa jest moja i ja jestem jej – powiem więcej: jestem nią.
Niniejszy program ma umożliwić dzieciom poznanie nie tylko sylwetki i biografii Janusza Korczaka, ale przede wszystkim miejsca z nim związane w Warszawie, którą kochał i z którą czuł się związany. Moim celem jest również przybliżyć dzieciom działalność Starego Doktora w Domu Sierot, Naszym Domu oraz „Małym Przeglądzie” czy w radiu. Przy okazji dzieci poznają sylwetki jego najbliższych współpracowników Starego Doktora jak np. Stefania Wilczyńska.
Program zostanie dostosowany do wieku dzieci. Rozróżnienie na grupy będzie ujęte w harmonogramie wyjść.
ADRESACI
Uczniowie klas 1-7 szkoły podstawowej
ROZMIAR PRZESTRZENNY
Miejsca realizacji: Ognisko Pracy Pozaszkolnej 175, wycieczki m.in. Muzeum Historii Żydów Polskich, Dom Spotkań z Historią, miejsca pamięci.
ROZMIAR CZASOWY
październik-czerwiec w roku szkolnym 2022-2023 r.
CELE
Ogólne
Przybliżenie postaci Janusza Korczaka jako twórcy praw dziecka w Polsce, upowszechnienie jego myśli pedagogicznej i twórczości;
Promowanie pozytywnych wzorców społecznych na przykładzie Janusza Korczaka;
Kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji;
Wzbogacanie wiedzy na temat kultury i zwyczajów mniejszości żydowskiej żyjącej w Warszawie;
Kształtowanie i promowanie wśród młodych ludzi postaw otwartości, altruizmu, solidarności i niezgody na obojętność.
Szczegółowe:
Rozwój świadomości uczniów w zakresie swoich własnych praw;
Poznanie poglądów Janusza Korczaka na temat wychowania dzieci i przysługujących im praw;
Poznanie zasad jakie funkcjonowały w Domu Sierot;
Poznanie miejsc związanych z Korczakiem w Warszawie;
Przybliżenie twórczości literackiej Janusza Korczaka, m.in. “Króla Maciusia I”
Zapoznanie z prawami dziecka i obowiązującymi dokumentami gwarantującymi te prawa.
METODY I FORMY REALIZACJI
Lekcje muzealne
Wycieczki z przewodnikiem
Pogadanki
Objaśniania
FORMY
Praca w grupach
Praca indywidualna
ZAKRES TREŚCI
Spacer śladami Janusza Korczaka – Lata młodzieńcze. Wybór drogi życiowej.
Spotkanie z kulturą żydowską.
O prawach dziecka i Januszu Korczaku. Prowadzenie Domu Sierot i wprowadzone w nim zasady.
Spotkanie z “Królem Maciusiem I”. Poznanie twórczości literackiej Janusza Korczaka.
Warszawa śladami Starego Doktora. Ostatnie lata.
Test podsumowujący zdobytą przez uczniów wiedzę.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Październik-Listopad-Grudzień
Spacer śladami Janusza Korczaka
Grupa młodsza – Spacer po Śródmieściu.
Grupa starsza – Spacer po
Grupa młodsza – Wizyta w Muzeum Getta Warszawskiego lub Spacer po Muranowie.
Grupa starsza – Wizyta w ŻIH lub Muzeum Getta Żydowskiego.
Styczeń- Luty- Marzec
Spotkanie z królem Maciusiem I
Grupa młodsza – wizyta w Domu Spotkań z Historią lub Wizyta w Muzeum Polin
Grupa starsza – wizyta w Domu Spotkań z Historią lub wizyta w Muzeum Polin
Kwiecień-Maj-Czerwiec
O prawach dziecka i Januszu Korczaku.
Grupa młodsza – Spacer w okolicach Korczakianum- Dawnego Domu Sierot
Grupa starsza – Spacer w okolicach Korczakianum- Dawnego Domu Sierot
Warszawa śladami Starego Doktora.
Grupa starsza – Spacer po Śródmieściu.
Konkurs wiedzy podsumowujący dotychczasową wiedzę o Januszu Korczaku.
OCZEKIWANE EFEKTY
Uczniowie:
Znają swoje prawa, wiedzą gdzie są zapisane;
Znają poglądów Janusza Korczaka na temat wychowania dzieci i przysługujących im praw;
Znają zasady jakie funkcjonowały w Domu Sierot;
Znają miejsca związane z Korczakiem w Warszawie;
Potrafią wymienić książkę Janusza Korczaka “Król Maciuś Pierwszy”
SPRZYMIERZEŃCY
Rodzice, Nauczyciele, Dyrekcja
SPOSOBY OCENY
Osiągnięcia uczniów będą sprawdzane w teście wiedzy.
EWALUACJA
Celem ewaluacji będzie:
Zdiagnozowanie obszarów sukcesów i niepowodzeń programu w celu dokonania zmian i poprawek w istniejącym programie.
Sprawdzenie, czy realizacja programu rozwija zainteresowania i wiadomości uczniów. Zasadność i atrakcyjność zadań przyjętych do realizacji zostanie poddana ocenie uczniów poprzez anonimowe ankiety.